hits

Narsissisme p godt og vondt

Kan man bli en genierklrt kunstner uten ha en narsissistisk personlighet? Er det i det hele tatt mulig skape vidunderlig kunst uten ha narsissistiske karaktertrekk?


Joan Crawford og Bette Davis i "Whatever happened to Baby Jane?", 1962
 

Narsissisme som noe negativt

Vi har blitt vant til tenke p narsissisme som utelukkende noe negativt. Det er da heller ikke vanskelig peke p de byrder narsissistiske personer legger p sine omgivelser.

Hensynslsheten, egoismen og flelseskulden de opererer med, kan vre vanskelig takle for menneskene som m forholde seg til dem. Narsissister mener de er bedre enn alle andre, og de forlanger kunne oppfre seg deretter.

Kan narsissisme noen ganger vre en fordel?

Det er likevel ikke til komme i fra at narsissistiske personer ogs kan bringe verden fremover. For politikere, kunstnere eller idrettsutvere som blir eksepsjonelt dyktige i det de gjr, har nok i mange tilfeller ftt god drahjelp av en rikholdig og velpleiet narsissisme.

Uten denne narsissismen ville de kanskje ikke vget g mot toppen, eller fullfre toppturen. De ville nok heller ikke hatt mot nok til forbig s mange underveis.

Primadonnaer

Blant skuespillere omtales enkelte som primadonnaer. Denne karakteristikken gis ikke bare fordi en person er dyktig og anerkjent i faget sitt, men ogs fordi personen forventer at denne dyktigheten utlser en form for srbehandling.

Denne typen primadonnaer kan man gjerne beundre, men man br gjre det p avstand. Blir man en del av primadonnaens indre krets, kan det selvflgelig vre smigrende. Hvem vil vel ikke vre venn med en glohet kjendis?

Mens andre m nye seg med bli starstrucked, er du en av kjendisens fortrolige. Du er en av de utvalgte. Joda, det er utvilsomt en god flelse, men bare til den dagen kommer, hvor du oppdager at du ikke har hatt noen annen funksjon enn vre en naiv hjelper. En som var til disposisjon. En som lot seg utnytte.

S, hvis du blir invitert inn i varmen av en ekstraordinr celebritet, takk hflig nei, og vr fornyd med kunne lese "Se og Hr."

Divaene i Hollywood

Skuespillerne, Bette Davis og Joan Crawford, var to giganter innen amerikansk film, og begge var i mange r divaer i Hollywood. Da alderen begynte sette sitt preg p dem begge, og karrierene var nedadgende, slo de seg sammen med regissren, Bob Aldrich, for forske snu trenden.

Resultatet ble "Whatever happened to Baby Jane?" -  en tidls grsser, hvor bde Davis og Crawford gjorde magiske rollefortolkninger.


Bette Davis som Baby Jane

De hadde vrt bitre rivaler fr dette, og forholdet mellom dem bedret seg ikke akkurat i lpet av filminnspillingen. Snarere tvert imot. Man kan trygt si at forholdet gikk fra iskaldt til direkte fiendtlig, og mye av grunnen var utvilsomt narsissismen i dem begge.

Det er laget en fortryllende serie om forholdet mellom Davis og Crawford, og hvor fokuset srlig er lagt p tiden under innspillingen av "Whatever happened to Baby Jane?". Serien heter "Feud", og finnes p HBO. Jessica Lange spiller Crawford, mens Susan Sarandon spiller Davis. (Det br vre undvendig opplyse om at de begge gjr fantastiske skuespillerprestasjoner.)


Fra Feud (HBO). Susan Sarandon som Bette Davis

Uhemmet narsissisme

Lurer man p hvordan narsissisme i fri utfoldelse tar seg ut i virkelighetens verden, br man se denne serien. Selv om bde Crawford og Davis utvilsomt har narsissistiske personlighetstrekk, er det srlig Joan Crawford som utmerker seg i s mte. (Det er i hvert fall slik hun fremstilles i serien.)

Dessverre for henne var det kun Davis som i 1963 ble Oscar-nominert for "Whatever happened to Baby Jane?" (Davis hadde allerede to Oscar-statuetter fra fr.) I flge TV-serien satte Crawford i gang en kampanje for at juryen ikke skulle stemme p storfavoritten, Bette Davis.

Det ble derfor ikke en tredje Oscar til Davis, som ogs mtte vre vitne til at Crawford, som ikke var nominert til noen Oscar det ret, "kuppet" mye av seremonien.


Bette Davis

Nytt filmprosjekt

Siden ingen av dem fikk serise rolletilbud i etterkant av denne filmen - som forvrig slo meget godt an, srlig blant de yngre - lot de seg overtale av Bob Aldrich til medvirke i et nytt filmprosjekt.

Davis fikk i den forbindelse presset gjennom at hun ogs skulle ha funksjonen som filmens produsent. Dette skulle vise seg vre en stor tabbe. Da Crawford mistenkte at Davis, i egenskap av produsent, ville kutte flere av hennes scener, la hun seg like godt inn p sykehus. Den offisielle diagnosen var en "uspesifisert" lungebetennelse.

Crawfords narsissistiske vrede

Og det er her Crawfords narsissisme virkelig slr ut i full blomst. Krenkelsen hun fler seg utsatt for av Davis og Aldrich, utlser en narsissistisk vrede hos henne. Og det som frst og fremst karakteriserer et narsissistisk raseri, er at det etterflges av et behov for hevn. Ingen er mer hevngjerrig enn narsissisten.

Crawfords hevn skulle vre torpedere hele filmprosjektet, noe hun nesten klarte gjennomfre ved sitt langvarige og fiktive sykeleie. Til hennes store skuffelse ble hun byttet ut med en annen skuespiller, og filmen ble til slutt laget uten hennes deltakelse.

Sett utenfra fikk vel verken Davis eller Crawford noen lykkelig alderdom; filmtilbudene uteble, alkoholkonsumet kte, og de ble etter hvert ganske s anonyme. Jeg har likevel en mistanke om at de hadde en ganske grei tilvrelse, til tross for ensomhet og karrieremessige nedgangstider.

Narsissismen som beskyttende faktor

En av fordelene ved ha en narsissistisk personlighet, er nemlig at selvbildet i liten grad lar seg pvirke av ytre omstendigheter. Det grandiose selvet srger stort sett for at alle livs- og yrkesmessige vansker og nedturer defineres som utslag av omgivelsenes misunnelse eller uforstand.

Selv om de kunstneriske prestasjonene havarerer, reduseres ikke narsissismen. Heller kan det motsatte vre tilfelle. Mens den tidligere kunne vre kledelig, dog i mindre porsjoner, blir den n overtydelig og heslig. Kanskje blir den til og med aggressiv i sin fremtoning.

Barnas skjebne

Det mtte ha nr kontakt med en slik person, kan vre en stor belastning. Bde Davis og Crawford hadde barn. Som de fleste andre narsissister s de nok p det f barn som en form for genersitet og gavmildhet fra deres side.

Narsissisten regner barn som staffasje, og er av den oppfatning at det er barnas ansvar gjre seg fortjent til foreldrenes kjrlighet.

Ikke overraskende ble det opprivende brudd mellom de to divaene og deres respektive barn.


Crawford og Davis i "Whatever happened to Baby Jane?"

Davis og Crawford ble aldri forsonte. Den narsissistiske dyaden srget for at fiendskapet vedvarte til siste slutt. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar